KezdőlapHírekVersenyekVersenykiírásRegisztrációEredményekMédiaTámogatókKapcsolat
HU | EN
X

KERESZTÜL A MÁTRA GERINCÉN

A Mátrabérc Trail története a Mátrabérc Teljesítménytúrával kezdődött, amelyet 1987 óta szervez a Hanák Kolos Turistaegyesület. A túra útvonala többnyire egy nyomvonalas ösvényeken, izgalmas útvonalon, a Mátra főgerincét követve, kelet-nyugati irányban szeli át az egész hegységet. A teljes távot, magyarországi viszonylatban igen nagy, és változatosan eloszló szintemelkedés nehezíti. Ezen adotságoknak köszönhetően, az elmúlt évtizedek során a Mátrabérc, Magyarország egyik leglátogatottabb és legnagyobb presztizsű teljesítménytúrája lett. A túra résztávján (a Kékes-Szurdokpüspöki szakaszon) a Mátrabérccel egyidőben 1991 óta rendezik meg a Hanák Kolos teljesítménytúrát, valamint 2005 óta a Galyatető-Szurdokpüspöki szakaszon a Muzsla teljesítménytúrát.

A VERSENYEK

2009-ig, egyre többen indultak el a teljesítménytúrán futva - egymással és önmagukkal versenyezve - a minél jobb időeredményért és helyezésért. A leggyorsabbak rendszerint Magyarország legjobb terepfutói közül kerültek ki, amely komoly elismerést jelentett. Az utóbbi években, a hazánkban is folyamatosan gyarapodó terepfutó társadalom egyre növekvő igényt támasztott az igazi terepfutó versenyek létrehozásával szemben. Sokan az Alpokban megrendezett versenyeket - kiemelve a francia és olasz rendezvényeket - tekintették követendő példáknak. Sokáig az egyik legkiválóbb adottságokkal rendelkező hazai, természetes útvonalon nem volt lehetőség valódi versenykörülmények között teljesíteni a távot. Ezt a hiányosságot pótólva, 2010-től, a teljesítménytúra útvonalán önálló rendezvényként megrendezett Mátrabérc Trail terepfutó versenyen bárki kipróbálhatja képességeit, és futva keresztezheti az ország legmagasabb hegységét. A verseny híre hamar átlépte az ország határait, amit az egyre gyarapodó nemzetközi mezőny jelenléte igazol évről-évre.

A terepfutás népszerűsége Magyarországon évek óta dinamikusan nő és ez egyre több új "arcot" jelent, akik szintén szeretnék megméretni magukat egy-egy versenyen. Nagyon sokan vannak közülük, akik gondolatban már a Mátra bércein járnak, de fizikálisan még nem tartanak ott. Számukra hívtuk életre a Muzsla Trail versenyünket, ami egy rövidebb távon - de arányaiban hasonló nehézségi szint mellett - lehetőséget biztosít arra, hogy a résztvevők belekóstolhassanak a Mátrabérc Trail hangulatába és annak a mindenki által legkeményebbnek tartott szakaszát, a Muzslát megfuthassák.

AZ ÚTVONALAK LEÍRÁSA

MÁTRABÉRC TRAIL - 54 km, 2750 m D+

Rajt: Sirok-Kőkútpusztáról az első 1,5 kilométert az K négyzet jelzésen tesszük meg, majd rácsatlakozva az Országos Kéktúra útvonalára, a K sáv jelzésen haladunk egészen  Kékestetőig. Kékes csúcsa előtt nyugat felé fordulunk az étterem mögött, ahonnan a  S sáv jelzésen vezet az út. A második elágazásnál egyenesen tovább, majd már a S négyzet jelzésen haladunk egészen a Hidasi erdészházig. Itt jobbra fordulva, a közúttal párhuzamosan ismét a K sáv jelzésen megyünk a Mátra-nyeregig (az országút parádsasvár-galyatetői elágazása). Innen a két autóút között északnyugati irányban a K sávjelzés vezet fel a Csór-hegyre, ahonnan tovább a gerincen a K sáv jelzésen haladva hamarosan az országút Rudolf-tanyai elágazójához érünk. A K sáv és a P kereszt jelzés vezet tovább felfelé északnyugati, majd nyugati irányba a Galyatető Turistacentrum épületéig. A háztól a lépcsőkön észak felé indulunk a K sáv mentén, ami felvezet a kilátóhoz. Majd nyugat felé fordulva hullámos hegyháton haladva a piszkés-tetői csillagvizsgálót érintve Mátraszentlászlóra érünk. Rögtön a falu elején jobbra fordulunk a S sáv jelzésre, majd balra a K háromszög jelzésen jutunk fel a  Vörös-kői kilátóhoz. A kilátó után még 1,4 km-t megyünk a K háromszög jelzésen, kikerülve így Mátraszentistván települését. Majd a Kis-kő oldalában a balról csatlakozó K sáv jelzésű útra ereszkedünk. Itt jobbra, nyugat felé fordulunk és a K sáv jelzést követve haladunk Ágasvár felé. A hullámos és keskeny gerincen a sziklás Szamár-kőnél jobbra felfelé térve a K háromszög  jelzés vezet fel az Ágasvár csúcsára. A csúcsról a  K háromszög jelzés visz le a turistaházhoz, ahonnan először a P sáv, majd a P kereszt jelzésen ereszkedünk le a Csörgő-patakhoz. A völgyben jobbra tartva, a  P sáv jelzés mentén, a patak vonalát követve jutunk le Mátrakeresztesre. A gyaloghídon átkelve a P sáv jelzésen  kapaszkodunk ki a patakmederből és végig felfelé emelkedve érjük el a Nyikom-nyerget. A nyeregből tovább a  P sáv jelzésen délnek fordulva felfelé haladunk az Ólom-tetőre, majd néhány kisebb csúcson át felérünk a Muzslára. Továbbra is a P sáv jelzést követjük, ami levezet a Nagy-Koncsúron és a Horka-tetőn át a Diós-patakig. A patakon átkelve és az útra felkapaszkodva jobbra fordulunk, majd a P sáv és a Z sávfonódó jelzései mentén kertek és présházak között érünk be Szurdokpüspökibe. A településre érve pár száz méter megtétele után érkezünk az iskola épületéhez, amely egyben a verseny célja is.

MUZSLA TRAIL - 27 km, 1130 m D+

Rajt: Szurdokpüspöki Általános Iskolából indulva a P, Z sáv jelzésen haladunk a kertek, présházak felé. A Diós-patak völgyében a Z sáv jelzést követjük tovább, keresztül a Tilalmas-tetőn. A Rédei-Nagy-patak völgyébe érve jobbra tartva elhagyjuk a Z sáv jelzést és a János vára felé emelkedve folytatjuk utunkat a S keresztZ négyzet jelzés mentén. A tetőre érve észak felé haladunk tovább a Z négyzet jelzésen a Prédikáló-tető felé, majd a nagyparlagi tisztásnál kelet felé fordulva rátérünk az S sáv jelzésre. Utunk keresztül vezet a Korlát-kúti fenyvesen, ami után megérkezünk a Hidegkúti Turistaházhoz. A házat elhagyva továbbra is az S sáv jelzést követjük, majd elérjük a Nagy-réteket, ahonnan már látszanak Mátrakeresztes házai. A falut keresztező főútra érve balra fordulunk és az aszfalt utat követve elérjük az Óvár Söröző melletti parkolóban felállított frissítő és ellenőrző pontot. Innen már a Mátrabérc Trail útvonalán haladunk tovább vissza, Szurdokpüspöki irányába: a gyaloghídon átkelve a P sáv jelzésen  kapaszkodunk ki a patakmederből és végig felfelé emelkedve érjük el a Nyikom-nyerget. A nyeregből tovább a  P sáv jelzésen délnek fordulva felfelé haladunk az Ólom-tetőre, majd néhány kisebb csúcson át felérünk a Muzslára. Továbbra is a P sáv jelzést követjük, ami levezet a Nagy-Koncsúron és a Horka-tetőn át a Diós-patakig. A patakon átkelve és az útra felkapaszkodva jobbra fordulunk, majd a P sáv és a Z sáv fonódó jelzései mentén kertek és présházak között érünk be Szurdokpüspökibe. A településre érve pár száz méter megtétele után érkezünk az iskola épületéhez, amely egyben a verseny célja is.

TÉRKÉPEK

A MÁTRA - A VERSENYEK OTTHONA

A Mátra, mint az Északi-középhegység része, származása szerint Európa legnagyobb fiatal vulkáni övezetéhez tartozik. A Tarna és a Zagyva völgyétől körülölelve terül el, és bár nem a legnagyobb kiterjedésű hegységünk, itt emelkedik hazánk két legmagasabb csúcsa az 1014 méteres Kékes és a 965 méter magas Galya-tető.

A Mátrát több, jól elkülöníthető részre lehet felosztani. A nyugati-Mátra délnyugatról, a Jobbágyi község fölött található Nagy-Hársas lepusztult vulkáni kúpjával kezdődik és a Muzsla csúcsával tetőzik. Az ún. Központi-Mátra a Mátrabérc fennsíkjából, a Galya-tető és a Kékes vulkáni kúp csoportjaiból áll. Meredek, zárt hegyoldalak, kőfolyások, törmeléklejtők, suvadások váltogatják egymást zárt bükkösökkel borítva. Délre lankásabb, párhuzamos völgyek futnak le, melyek közül legmeghatározóbb tájosztó vonal az ún. Nagy-völgy. A Nagy-patak völgyével párhuzamosan alakult ki a Mátra „főbejárata” Mátrafüredtől Mátraházáig. A Mátraalja erdőmentes, szőlőkkel borított megművelt tájairól szinte átmenet nélkül jutunk az erdős hegyi tájba. Keletre, a Saskő 898 méteres ormának meredek letörése után a Keleti-Mátra 650-750 méter magas hegyei sorakoznak. A hegység északi részét Mátralábának nevezik. Elszórt, kb. 250-400 méter magas, kis vulkáni kúpokkal borított dombvidék ez, többnyire művelt erdőgazdasági földekkel.

A természeti táj megőrzésére 1985-ben létesült a Mátrai Tájvédelmi Körzet mintegy 12 000 hektáron. A Bükki Nemzeti Parkhoz tartozó Mátrai Tájvédelmi Körzet közigazgatási határai Heves megyében Kisnána, Domoszló, Markaz, Gyöngyös, Gyöngyössolymos, Parádsasvár, Recsk, Mátraszentimre (11 647 ha), Nógrád megyében Hasznos, Nagybátony (494 ha). A tájvédelmi körzethez tartozik két országos jelentőségű természetvédelmi terület, a gyöngyösi Sár-hegy és a siroki Nyírjes-tó. A Kékestető északi oldalában lévő idős, természetközeli állapotú bükkösben jelölték ki a hegység két erdőrezervátumának egyikét, ahol a változatos faállományszerkezet és a természetes erdődinamikai folyamatok teljes ciklusban kapnak életteret.